Leestijd 2 - 3 min
Na de kunstacademie ging Robin Groot aan de slag in de zorg en organiseerde daar als maatschappelijk werker allerlei creatieve projecten. Hij stapte vorig jaar over naar het onderwijs en geeft bij Aventurijn in Nijmegen lessen kunst en cultuur. “Ik kan alles kwijt in deze baan: mijn kunstenaarschap, mijn ervaring als maatschappelijk werker en mijn liefde voor muziek.”
“Ontdekkingsreis van leerlingen begeleiden is geweldig”

Wanneer Robin een leuke dag heeft? “Als je een les hebt gegeven waarin je de ontwikkeling van een leerling op gang ziet komen.”

Een mooi voorbeeld heeft hij snel paraat. Zo was daar die ene leerling die kunst en cultuur “verschrikkelijk” vond en alleen geïnteresseerd was in het halen van zijn heftruckcertificaat. Hij begon uit protest maar iets te ‘krassen’ in de les.

Door voorbeelden te laten zien van abstract expressionisten als Jackson Pollock, liet Robin het kwartje vallen: je kunt je gevoel in kunst op allerlei manieren in allerlei vormen uitdrukken.

“Nu volgt deze jongen een mbo 1-opleiding bij ons op school. Hij heeft gevraagd of hij het vak kunst en cultuur daarnaast mag blijven volgen. Zo’n ontdekkingsreis begeleiden is geweldig. En wie weet houdt deze leerling er naast zijn werk in de logistiek een leuke hobby aan over.”

Omgaan met ‘gedrag’

Robin had al veel ervaring als maatschappelijk werker in de zorg. De overgang naar werken met leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag, was voor hem dan ook snel gemaakt.

“Het zou te stoer zijn om te zeggen dat een woede-uitbarsting of uitgescholden worden me niets doet, maar ik ben nooit uit het veld geslagen. Ik weet dat het niet persoonlijk is.”

Ervaring komt samen

Terugkijkend op zijn loopbaan tot nu toe, komt alles nu mooi samen. Niet alleen zijn kunstenaarschap en achtergrond als maatschappelijk werker, óók de liefde voor muziek.

“Als student op de Kunstacademie werkte ik een platenzaak en nog steeds val ik wel eens dagje in. Ik zit wel in een netwerk van muzikanten en bandjes. Dat komt goed van pas nu ik hier op school allerlei creatieve projecten organiseer.”

Frisse blik

Aventurijn is als school volop in ontwikkeling en bouwt aan een nieuw onderwijsconcept. Daarin voelt Robin zich als een vis in het water. “Als zij-instromer heb je een frisse blik.”

Op school krijgt hij veel ruimte om met creatieve oplossingen te komen. Zo ging laatst een leerling behoorlijk uit zijn plaat. “Collega’s en ik bedachten dat we het over een andere boeg moesten gooien en zijn met een groepje gaan wandelen in het nabijgelegen Goffertpark. Daar stelde die leerling zelf voor: zullen we een sprintje trekken? Daarna was alle spanning weg. Mooi toch, hoe zo’n oplossing uit een jongere zelf komt?”

Bevoegdheid halen

In februari start Robin met een opleiding om zijn onderwijsbevoegdheid te halen. Het wordt in zijn geval een tweedegraadsopleiding met focus op gedrag en puberteit. “Daar krijg ik de ruimte voor: één dag per week is straks voor mijn studie.”

Dit artikel is ook verschenen in het jaarmagazine 2022-2023, klik hier voor het jaarmagazine.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel