Leestijd 4 - 5 min
Meedoen in een inclusieve samenleving
Leren in en van de maatschappij
Maatschappelijke diensttijd: daar doen veel leerlingen van Aloysiusscholen voor voortgezet speciaal onderwijs aan mee. Lees meer over de praktijkervaringen van leerlingen, leerkrachten en talentcoaches van De Ortolaan Heibloem, De Korenaer Deurne, Aventurijn in Nijmegen en Scholengemeenschap Harreveld.

Maatschappelijke diensttijd: waarom?

  1. iets doen voor een ander en/of de samenleving: dat maakt je ook een ‘goede burger’
  2. talentontwikkeling: ontdekken wie je bent en waar je goed in bent, kan je helpen om passende vervolgstappen te zetten
  3. betekenisvolle ontmoetingen: buiten je eigen ‘bubbel’ en leefwereld nieuwe mensen ontmoeten is verrijkend

Voor maatschappelijke diensttijd in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) geldt daarnaast:

 4. meer maatschappelijke participatie voor jongeren – en daarmee meer sociale samenhang
 5. minder uitval van jongeren na het voortgezet speciaal onderwijs
 6. bijdragen aan een positiever beeld van (jongeren in) het voortgezet speciaal onderwijs

MDT in het vso: hoe werkt het?

  • Talentcoaches gaan in gesprek met leerlingen in het derde of vierde leerjaar over hun interesses: welke stage zou bij ze passen, waar gaat hun hart sneller van kloppen? Voor wie zouden zij iets willen betekenen?
  • MDT-coördinatoren gaan op zoek naar een goede match tussen de wensen van een leerling en een passende stageplek (MDT-projecten) waar leerlingen iets kunnen doen voor een ander.
  • Talentcoaches gaan mee op stage, zodat de ontvangende stageorganisatie goed ondersteund wordt.

Lees op de website van Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs meer over MDT in het voortgezet speciaal onderwijs.

Leren in en vanuit het N.E.C. stadion
Met Community Champions wil N.E.C. begrip, respect en samenwerking tussen verschillende gemeenschappen stimuleren, om zo bij te dragen aan een inclusieve en evenwichtige samenleving. De voetbalclub biedt workshops, buurtbijdragen, bedrijfsbezoeken en teambuildingsactiviteiten aan voor jongeren. En zorgt ook voor uitwisseling met vluchtelingen en jongeren met een migratieachtergrond.

Lotte en Justin van Aventurijn Nijmegen vonden deelname aan het programma zeker de moeite waard. “We kregen bij de start een vast contract, dat ging heel officieel allemaal”, vertelt Lotte.

“Ik vind de Formule 1 leuker dan voetbal”, zegt Justin eerlijk, “maar het was wel cool om in het stadion te kijken. Ik ben ook naar een wedstrijd gegaan. Dat was een mooie ervaring.”

Het ging in het programma ook om leren samenwerken”, legt Justin uit. “Wie de leider in de groep is, hoe je anderen kunt helpen, dat soort dingen. We zijn ook op bezoek geweest bij het Rijks en het Rijks bij ons en hebben een rondleiding gegeven.”

Op Lotte maakte de gastles die hoorde bij de MDT indruk. “Die gastspreker had best veel meegemaakt en hij vertelde over zijn leven. In Studio Aventurijn heb ik ook gewerkt aan promotiefilmpjes voor de maatschappelijke stages.”

Aventurijn doet mee aan drie trajecten maatschappelijke diensttijd
Adjunct-directeur Ronald Wester van Aventurijn in Nijmegen is regisseur van de verschillende projecten maatschappelijke diensttijd (MDT) waaraan de school meedoet. “Mensen buiten school ontmoeten, talentontwikkeling, iets doen voor een ander: dat sluit allemaal naadloos aan op ons unitonderwijs.”

Ronald: “Voor leerlingen die toe zijn aan iets extra’s, maar die gezien hun leeftijd nog niet naar het mbo kunnen, kan MDT echt een uitkomst zijn. Maar ook voor jongeren die nadenken over hun opleidingskeuze, of die een extra duwtje in de rug nodig hebben om buiten school uit hun comfortzone te stappen bijvoorbeeld.”

Community Champions bij N.E.C.

De Nijmeegse voetbalclub N.E.C. organiseert Community Champions en daar doet Aventurijn met reguliere school Het Rijks aan mee. “Dat alleen is al mooi voor verbinding, omdat onze leerlingen en die van het regulier voortgezet onderwijs elkaar ontmoeten”, vindt Ronald.

De leerlingen volgen in de uitdagende omgeving van N.E.C. zestien weken een traject vol workshops, trainingen en praktische projecten, gericht op persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. “Leerlingen vinden het alleen al geweldig om het embleem van N.E.C. op hun kleding te hebben als ze op stage gaan.” Aventurijn verbindt de stage aan het profiel Dienstverlening en Producten in het vmbo, waardoor leerlingen ook examenonderdelen kunnen afvinken.”

Samenwerking Radboud Universiteit

Het tweede traject organiseert de school samen met de organisatie Verschilmakers en Radboud Universiteit. “Onze leerlingen worden gekoppeld aan studenten van de universiteit die een tussenjaar hebben en zich oriënteren op wat ze willen gaan studeren. De jongeren gaan samen koken en sporten bijvoorbeeld. Persoonlijke ontwikkeling en iets doen voor een ander staan centraal.

MDT in het vso

Traject nummer drie is MDT in het voortgezet speciaal onderwijs. Met hun talentcoach gaan leerlingen een aantal weken een dag per week op stage. Ronald was onder de indruk van de reacties van leerlingen die met ouderen in een woonzorgcentrum in gesprek gingen.

“Vertelden ze mij na terugkomst op school dat ze het mooi vonden om verdiepende vragen te stellen!”, lacht hij. “Verdiepende vragen! Geweldig toch, dat ze weten wat die zijn en hoe je die stelt. En de ouderen konden niet wachten tot onze leerlingen weer langskwamen.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel